Społeczna Odpowiedzialność Interesu, czyli dobroczynność nie tylko na Święta

  • Dom
  • Firmy
  • Społeczna Odpowiedzialność Interesu, czyli dobroczynność nie tylko na Święta
Czym jest CSR?

Społeczna Zobowiązanie Biznesu to koncepcja, podług której przedsiębiorstwa są jednostkami społecznymi uwzględniającymi w swej strategii coś więcej niż interesy udziałowców, ale i całego społeczeństwa. Dla większości firm CSR jest tylko dodatkiem ocieplającym wizerunek. Kluczowym jest jednak żeby, był to prawdziwy, stały i konsekwentnie rozwijany element tożsamości przedsiębiorstwa. Wtedy bycie „Świętym Mikołajem Biznesu” naprawdę się opłaca.

W XIX wieku podczas gdy rodził się kapitalizm, nie zaakceptować istniało coś takiego jakim sposobem etyka biznesu czy społeczna odpowiedzialność firm. Liczył profit i tyle. Dopiero następujące kryzysy społeczno-gospodarcze sprawiły, że biznes zaczął zwracać uwagę na konieczności społeczne. Pierwszą jaskółką zmian był program społecznego wsparcia mas pracujących jak i również bezrobotnych przez publiczne jak i również prywatne przedsiębiorstwa realizowany po ramach Nowego Ładu Franklina Roosevelta.

O społecznej odpowiedzialności biznesu na na serio zaczęto mówić w latach sześćdziesiątych XX wieku, podczas niepokojów, kiedy oskarżano firmy o spowodowanie problemów społecznych oraz żądano ich rozwiązania. To właśnie w epoce hippisów kontestujących kapitalizm jak i również globalizację firmy zaczęły rozwinąć działania, które dziś nazywamy CSR-em. Wbrew temu, jakie możliwości powszechnie się sądzi i z czym kojarzy się Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, nie chodzi tutaj o funkcjonowania charytatywne.

CSR mniema bowiem racjonalne zarządzanie firmą i majątkiem, z poszanowaniem praw obywateli i praw współżycia społecznego. Na kanwie takiego podejścia już po latach 70. XX stulecia powstały m. in. banki czy firmy ubezpieczeniowe, które rozpoczęły zarządzanie majątkiem innych grup społecznych, na pierwotnego wyraźne przyzwolenie.

Jeden z badaczy CSR – A. B. Caroll – był zwolennikiem najpopularniejszego, choć przy praktyce rzadko stosowanego schemacie – After profit obligation, czyli Zobowiązania po uzyskaniu zysku. Według faceta podstawą CSR jest odpowiedzialność ekonomiczna – celem towarzystwa jest przede wszystkim rozszerzanie bogactwa. Jest jednak precyzyjnie związana z odpowiedzialnością prawną – aby zwiększać zyski, należy postępować zgodnie spośród prawem (dotyczy to także ochrony środowiska, jak także dbania o godziwe wytyczne dla pracowników). Dopiero w dalszej kolejności mamy zobowiązanie etyczną, która jest spodziewana przez społeczeństwo (choć nie wymagana), zaś na ukończeniu odpowiedzialność filantropijna – np. angażowanie się w wsparcie najuboższym. Zatem CSR wówczas cała, rozwijana przez lata strategia.

Strategia wydaje się być tutaj kluczowa. Tym, jak w dużym stopniu odróżnia prawdziwy CSR od PR udającego CSR, jest skoncentrowanie się na długofalowych planach. Jednym słowem: CSR nie być może być jednorazową akcją, musi być wizją na trwale wpisaną w genotyp przedsiębiorstwa. Dziś, w latach gdy niemal wszystko wydaje się już PR-em, dobrze kierowana działalność CSR-owa bywa kluczem do marketingowego i wizerunkowego sukcesu.

Podziel się dobrem

O poziomie działan CSR-owych w Polsce wiele powiada, publikowany corocznie raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Rzetelne praktyki”. Sprawozdanie przygotowane za pośrednictwem Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) potwierdza, że społeczna zobowiązanie biznesu jest ważna dla coraz większej liczby spółek. Do raportu podsumowującego 2016 rok swoje praktyki zgłosiło aż 180 przedsiębiorstw (dla porównania w 2015 r. było ich 137).

Raport potwierdza, że im większa firma, tym częściej spotkać można konkretne jak i również systemowe działania CSR-owe. Najczęściej są to działania edukacyjne, kulturalne, społeczne i sportowe.

Globalny koncern L’Oréal podpisała w 1998 r. umowę z UNESCO o współpracy przez której powstał międzynarodowy program „L’Oréal for Women and Science” („L’Oréal gwoli Kobiet i Nauki”). Po Polsce program realizowany wydaje się być od 17 lat natomiast stypendia naukowe wynoszą stosownie: nosi 20 tys. zł w przypadku doktorantek i 25 tys. zł w przypadku naukowców przygotowujących rozprawę habilitacyjną. Stypendia przyznawane są kobietom-naukowcom specjalizującym się badaniu chorób nowotworowych, układu krążenia, czy psychosomatycznych.

Innym przykładem stale realizowanej koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu istnieją kampanie koncernu Danone.

Działająca w Polsce od 1990 roku firma realizuje kilka stałych projektów w naszym kraju. Jednym z nich jest program „Po witrynie natury”, w ramach którego zalesiono około tysiąca hektarów, odnowiono liczne szlaki podróżnicze i współfinansowano kampanie edukacyjne. Innymi ekologicznymi projektami przedsiębiorstwa są: „Wybieram wodę” i „Kwietne łąki”.

Obok ekologii kolejnym popularnym obszarem działań CSR-owych jest edukacja i szeroko pojęte wspieranie dzieci oraz promocja stanu zdrowia. Nierzadko te działania przybierają formę propagowania zdrowego nurcie życia u najmłodszych. Modelem takiej inicjatywy jest system „Śniadanie daje moc” realizowany w ramach Partnerstwa gwoli Zdrowia (Danone, Lubella, Biedronka) przy wsparciu Instytutu Matki i Dziecka. Tylko po 2016 roku w systemie wzięło udział 60 proc. polskich szkół podstawowych. Działaniami edukacyjnymi objęto wówczas 195 650 dzieci. W przeciągu sześciu edycji projektu „Śniadanie daje moc” wsparcie otrzymało blisko milion dzieci.

Globalny koncern Coca-Cola stawia na mniej autorskie rozwiązania. Firma od początku latek 90. współpracuje z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, m. in. z: Caritas Polska, Polskim Czerwonym Krzyżem, Polską Akcją Humanitarną, WWF.

Jedną z bardziej znanych inicjatyw globalnej firmy jest Kasa Kropli Beskidu organizujący corocznie (od 2005 roku) turniej małych grantów przeznaczonych na działania proekologiczne, w szczególnie związane z ochroną zapasów wodnych. Fundusz firmowany Kroplą Beskidu, brandem Coca-Coli, ma celu zachęcanie mieszkańców Beskidu Sądeckiego do działania w rzecz ochrony zasobów wodnych regionu.

Często podstawą CSR-u jest założenie fundacji, która realizuje działania społeczne w imieniu firmy. Świetnymi przykładami są tutaj instytucje dwóch największych komercyjnych filtrów telewizyjnych w Polsce: „Nie jesteś sam” TVN-u i Fundacja Polsatu. Ta inna fundacja wspierała jedną wraz z najgłośniejszych i najlepiej odbieranych akcji CSR-owych w Naszym kraju: Podziel się posiłkiem. System zainicjowała w 2003 roku kalendarzowego firma Danone, w 2004 dołączyła Federacja Polskich Instytucji bankowych Żywności, zaś rok potem Polsat.

Mądry CSR przynosi zyski

Dbanie o rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu to przede wszystkim dbanie na temat rozwój marketingu szeptanego. W przeciwieństwie do jednorazowych akcji promocyjnych, czy broszur w mediach, działalność filantropijna jest zapamiętywana na przez dłuższy czas, pozwalając marce na zwiększoną sprzedaż produktów i usług. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być publikowanie raportu uwzględniającego wszelkie działania w zakresie CSR-u. Stopniowe podsumowanie swoich działań daje firmie wiarygodności.

Oczywistą korzyścią dla przedsiębiorstwa wraz z wdrażania koncepcji CSR jest zwiększenie lojalności konsumentów oraz interesariuszy. Współcześni klienci zwracają coraz większą uwagę nie zaakceptować tylko na jakość czy cenę produktu, ale również wizerunek danej firmy, ufność do niej. Wzrasta także grupa konsumentów prowadząca się w swoich wyborach ekologicznością czy prospołecznością towaru lub usługi.

Budowanie wizerunku poprzez stałe akcje społeczne przynosi dużo większy efekt wizerunkowy niż w największym stopniu dynamiczne jednorazowe wydarzenia. Przy czasach, gdy dobra renoma jest świętością an opinią sprzedaje się najwięcej, inteligentny CSR może być kluczem do biznesowego zwycięstwa jak i również – co warto dopisać – osobistej satysfakcji podwładnych i akcjonariuszy społecznie odpowiedzialnej firmy. W końcu tego rodzaju działania mogą stanowić na rzecz zatrudnionych pozafinansową motywację. Pracownicy mają świadomość, że zakład pracy, dla którego pracują dba o ważne problemy społeczne, które dotyczą również ich.

Pomaganie nie tylko od święta i prospołeczna postawa przynoszą realne zalety, także finansowe. Praca dzięki rzecz społecznej odpowiedzialności progresu może się przedsiębiorcom zwrócić z nawiązką szybciej niźli można się tego spodziewać. Warto o tymże pamiętać.

Tagi: CSR filantropia biznes Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Wydawane komentarze są prywatnymi poglądami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w adres „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku mieszczą się się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. W jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, ma możliwość uniknąć kary. Wystarczy otwarty żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI znał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu zatrudnionych. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

czy odcinkowy pomiar prędkości operuje w nocy?  Moto

Czy odcinkowy pomiar prędkości operuje w nocy? Moto

Gdy w ciągu nocy dostaniemy fleszem według oczach od fotoradaru to raczej nie mamy zastrzeżeń, że właśnie zostaliśmy namierzeni za przekroczenie prędkości jak i również wkrótce możemy spodziewać się mandatu. Inaczej jest…...

Czytać..
cztery konsorcja chcą zbudować tunel między wyspami Uznam jak i również Wolin

Cztery konsorcja chcą zbudować tunel między wyspami Uznam jak i również Wolin

Cztery konsorcja spośród Chin, Polski i Włoch złożyły swoje oferty w przetargu na projekt jak i również budowę tunelu łączącego wysepki Uznam i Wolin przy Świnoujściu. Najniższa zaoferowana suma to blisko…...

Czytać..
czerwińska: słabszy złoty to dobra wiadomość dla eksporterów

Czerwińska: słabszy złoty to dobra wiadomość dla eksporterów

300 plus w oryginalnej odsłonie. "Większa pewność w odniesieniu do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco…...

Czytać..
cypr wprowadza dwie strefy czasowe

Cypr wprowadza dwie strefy czasowe

Cypr po raz pierwszy w swojej historii podzieli kraj w dwie strefy czasowe. Pod koniec października Grecy cypryjscy przejdą na czas zimowy, a Turcy cypryjscy zostaną tuż przy czasie letnim.…...

Czytać..
cyberbezpieczeństwo firm w Polsce

Cyberbezpieczeństwo firm w Polsce

W ostatnim roku 96 proc. średnich i wielkich firm w Polsce było celem cyberataków - wówczas wniosek z najnowszego papieru firmy doradczej PwC. Najczęściej był to tzw. phishing, czyli próba wyłudzenia danych…...

Czytać..
coraz mniej gospodarstw rolnych przy UE

Coraz mniej gospodarstw rolnych przy UE

Gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej ubywa przy zastraszającym tempie. Jest pierwotnego o 4 mln w mniejszym stopniu niż 10 lat nim. Ze wsi znikają również młodzi rolnicy, a starszym…...

Czytać..