CEO Straal: Jesteśmy gotowi na Polskę bezgotówkową

  • Dom
  • Technologie
  • CEO Straal: Jesteśmy gotowi na Polskę bezgotówkową
Do Fundacji Digital Poland dołączył Straal

- Polacy istnieją nowocześni i otwarci w nowe rozwiązania płatnicze – mówi w rozmowie spośród Business Insider Polska Michał Jędraszak, CEO Straal. Jak i również dodaje, że za kwestią subskrypcji zaczynamy doceniać karty nie tylko w przypadku zwykłych zakupów, ale również przy e-commerce. - Polacy błyskawicznie przekonują się także do e-walletów – mówi.

Grono firm, które wspierają rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce, stale się powiększa. Straal, firma oferująca złożone usługi płatnicze, dołączył oczywiście do Fundacji Digital Poland.

Nell Przybylska, Business Insider Polska: Jak prezentują się Polacy w globie cyfrowych płatności?

Michał Jędraszak, CEO Straal: Na wówczas pytanie nie sposób odpowiedzieć inaczej niż klasycznym "to zależy". Patrząc na dane statystyczne dotyczące najczęściej wybieranych za pośrednictwem Polaków metod płatności bezgotówkowych w handlu online jak i również offline, można sprowadzić taką charakterystykę do powtarzanych od momentu dawna stwierdzeń o dominacji w e-commerce szybkich przelewów typu pay-by-link, znacznie niższej niż w innych państwach penetracji rynku przez karty płatnicze, coraz żwawiej raczkujących e-walletach i zaskakująco prędko zdobywającym serca konsumentów programie BLIK. Pamiętajmy jednak, iż wszelkie dane odnoszące się do handlu online tyczą stosunkowo niewielkiego wycinka gospodarki w ogóle. Polska ma w tym miejscu sporo do nadrobienia. Jeśli spojrzymy na udział e-zakupów w handlu detalicznym, istniejemy poniżej średniej światowej, jaka wynosi ok. 10 proc. W Polsce wydaje się to ok. 7 proc. Dla porównania, w Obszernej Brytanii, będącej jednym wraz z największych e-rynków udział ten wynosi ok. 18 proc. W wypadku zakupów w sklepikach stacjonarnych, dane Narodowego Banku Polskiego pokazują, że coraz chętniej płacimy kartami, coraz więcej transakcji dokonywanych wydaje się być zbliżeniowo, a sukcesywnie malejąca średnia wartość pojedynczej transakcji wskazuje, że regulujemy bezgotówkowo nawet drobne należności. Niestety, na podstawie tych danych trudno wysnuć oryginalne wnioski istotne dla większości zainteresowanych tematem, czyli sprzedawców.

Jak, w takim wypadku, opowiedzieć o Polakach i e-płatnościach w sposób wartościowy dla biznesu?

Alternatywą jest, moim zdaniem, skupienie się na dynamice zmian w zestawieniu z globalnymi trendami i konkretnymi wydarzeniami na polskim rynku. Po na wstępie, na całym świecie obserwujemy zjawisko tzw. ekonomii subskrypcji, polegającej na kupowaniu przez konsumentów abonamentowego dostępu do odwiedzenia różnego rodzaju dóbr i usług zamiast jednorazowego nabywania określonych towarów. Według doświadczeń firmy McKinsey, światowy sektor subskrypcyjny rósł w czasach 2011-2016 w tempie ok. 100 proc. rocznie. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat nie było żadnego wyraźnego spowolnienia. Konsumenci, zamiast kolekcjonować płyty, wolą płacić za wejście do ogromnych bibliotek muzycznych, zamiast kupować kolejne DVD, wolą zarejestrować się po internetowych serwisach VoD, zaś subskrypcyjne diety pudełkowe coraz częściej zastępują im standardowe zakupy spożywcze. Faktycznie dzieje się na całkowitym świecie i ten trend dociera powoli także do Polski. Ponieważ najczęściej oferowaną metodą płatności za subskrypcje jest karta płatnicza, jaką sprzedawca automatycznie, w strategia powtarzalny obciąża z tytułu dostarczania usługi, rozwój biznesów subskrypcyjnych ma przełożenie dzięki popularyzację kart płatniczych. Na świecie karty płatnicze dominują od lat, w Naszym kraju sytuacja wygląda nieco odmiennie, ale widać, że gonimy inne rynki. W naszym ubiegłorocznym raporcie pt. "Subskrypcje PL" alarmowaliśmy, że więcej niż połowa Polaków nie dzierży wykupionej żadnej subskrypcji, w trakcie gdy w krajach tak zwanym. "starej Unii" osób nieposiadających choćby jednego zobowiązania subskrypcyjnego jest od 5 do odwiedzenia 32 proc.

Ale jeśli chodzi i płatności zbliżeniowe to Polacy istnieją w światowej czołówce.

Zgadza się. Jeśli chodzi o płatności w kanałach offline, nieustająco jesteśmy w świeckiej czołówce pod względem wykorzystywania kart zbliżeniowych. Według danych NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO, w pierwszym kwartale tego roku odnotowano o ponad 18 proc. więcej takich płatności niż w analogicznym okresie 2017 roku. Program Polska Bezgotówkowa spośród pewnością ten trend umocni, wprowadzając terminale do obszarów tradycyjnie "gotówkowych", jak choćby mikro-firmy. To zjawisko przemawia też na korzyść e-walletów, pozwalających zapisywać karty przy formie cyfrowej.

W telegraficznym skrócie: jesteśmy nowocześni i otwarci na świeże rozwiązania płatnicze, za sprawą subskrypcji zaczynamy doceniać karty coś więcej niż w kanałach offline, ale również w e-commerce i szybko przekonujemy się do e-walletów mobilnych.

Czy to oznacza, iż jesteśmy o krok od czasu cashless society?

Z fachowego punktu widzenia, lada dzień będziemy gotowi na cashless society. Przywiązanie do gotówki w niektórych środowiskach jest jednak tak duże, iż nie spodziewam się całkowitego wyparcia jej przez karty czy systemy mobilne przy najbliższej przyszłości. Jestem jednakże przekonany, że dni zwykłych przelewów w handlu przez internet są policzone. Z badań przeprowadzonych przez KIR jak i również ZBP wynika, że po polskim e-commerce dominuje płatność gotówką przy odbiorze. Wydaje się to najmniej korzystna forma płatności dla sprzedających, bowiem muszą ponosić koszty adaptacji zamówień bez gwarancji odbioru przesyłek przez zamawiających. Oferuje to, moim zdaniem, na temat niskim poziomie zaufania odbiorców do sprzedawców. Kupujący istnieją gotowi zapłacić dopiero wtedy, gdy ich zamówienie zostanie zrealizowane. Sądzę, że wówczas będzie się szybko modyfikować. Niekoniecznie za sprawą większego zaufania, lecz dzięki systemom oferującym odroczoną płatność, i kartom płatniczym, które będą chronione mechanizmem chargeback. Polega on na tym, że jeśli sprzedawca nie zrealizuje zamówienia, mamy prawo złożyć reklamację w swoim banku i otrzymać zwrot środków. Promocje opłacane za pomocą tak dziś popularnych pay-by-linków nie zaakceptować są w ten sposób chronione. Mam wrażenie, że niewielu polskich konsumentów ma tego świadomość.

Jak to zmienić?

Potrzebna wydaje się edukacja. Sądzę, że dywanom częściej ludzie będą wynagradzać kartą za subskrypcje, tymże chętniej będą tę metodę płatności wybierać, dokonując odmiennych zakupów online – zwłaszcza, że rynek oferuje im coraz więcej rozwiązań sprowadzających płatność kartą do jednego kliknięcia. To oczywiście jednoczy się z nowymi wyzwaniami dla sprzedawców, jednak w tej chwili dziś są na rynku narzędzia, które mogą być im niezwykle pomocne.

Przed jakimi wyzwaniami stoją dzisiaj przedsiębiorcy w Naszym kraju?

Wyzwań jest wiele. Zważając przez pryzmat obecnych i potencjalnych klientów Straal, wyróżniłbym przede wszystkim konieczność podążania za globalnymi trendami. Zbyt tym pojemnym hasłem zasłania się m. in. potrzeba dopasowania modelu biznesowego do wymagań klientów, implementacja rozwiązań technologicznych, które usprawniają kluczowe przebiegi – jak choćby zautomatyzowane przyjmowanie płatności – bądź wdrażanie inteligentnych zabezpieczeń przed oszustami. Płatność odgrywa w tej układance szczególną funkcję, bo właśnie na tym etapie, jak dowodzą dane statystyczne, najwięcej osób kupujących po internecie porzuca koszyk, innymi słowy rezygnuje z zakupu. Według niektórych badań, co trzeci utracony e-klient rezygnuje spośród powodu zbyt uciążliwego procesu dokonywania płatności. W gospodarki tradycyjnym jest podobnie. Jakikolwiek klient bez gotówki, za to z kartą, wydaje się dla sklepu bez terminala klientem utraconym. Kluczowe znaczenie mają zatem dostępność, naturalność użycia i prostota wykorzystywanych rozwiązań płatniczych.

Kolejnym wyzwaniem jest niewątpliwie utrzymanie kontroli nad tym, jak dzieje się z pieniędzmi, którymi klienci płacą za usługi. Mam na rozmyśla etap procesowania i rozliczania transakcji oraz śledzenie cyklu życia klienta. Coraz większą ilość wiadomości firm handluje w dużej liczby kanałach, łącząc e-commerce jak i również m-commerce z handlem stacjonarnym. Niestety, w praktyce nierzadko są to różne światy, które łączy tylko łączny logotyp i asortyment. Polscy sprzedawcy muszą zatem wziąć pod uwagę w swoich strategiach wprowadzanie rozwiązań spajających te światy dzięki sprawnemu przepływowi danych, współdzieleniu rozwiązań analitycznych czy ujednoliconym standardom raportowania.

Czym jest narzędzie proponowane przez Straal i które to korzyści wynieść może spośród nich przeciętny Kowalski?

Jeśli Kowalski jest konsumentem, za sprawą Straal może łatwo, prędko i bezpiecznie płacić we wszystkich kanałach za niewielką poradą karty, BLIKa, przelewów pay-by-link, czy też SEPA Direct Debit. Jeśli jest sprzedawcą, może przyjmować płatności od klientów z całego świata, tworzyć plany subskrypcyjne i kierować nimi, obciążać karty wraz z maksymalną skutecznością, zapobiegać wyłudzeniom i utrzymywać pełną rewizję nad finansową stroną swego biznesu, zarządzając transakcjami, rozpatrując je i generując szyte na miarę raporty. Naszą ambicją jest dostarczać spółkom wszystkich niezbędnych rozwiązań związanych z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych, niezależnie czy obsługują miesięcznie setki, tysiące, czy miliony klientów. Niezależnie czy pierwotnego klienci pochodzą z 1 dzielnicy średniego miasta, bądź z kilkudziesięciu krajów.

Z ubiegłorocznego badania powstaje, że Polacy są w ogonie Europy, jeśli rozchodzi o korzystanie z subskrypcji. Jak nas powstrzymuje? Czy to wynik niewiedzy, czy przy dobie atakujących nas zewsząd informacji o różnego wariantu oszustwach, po prostu się boimy?

Po pierwsze, boimy się, że nasze wiadomości – w tym wiadomości karty – nie pozostaną należycie chronione przez każde te firmy, którym udostępnimy je, kupując subskrypcje. Obawiamy się wycieku danych i niewystarczającego poziomu anonimowości. Faktycznie wynikało z ubiegłorocznego badania. Jednocześnie, aż 60 proc. respondentów, którzy nie posiadali żadnej subskrypcji, deklarowało, iż niższe ceny usług subskrypcyjnych mogłyby ich skłonić do odwiedzenia rozważenia oferty, co ma możliwość wskazywać, że strach przed wyciekiem danych ma możliwość ustąpić chęci zaoszczędzenia kasy. Obawy dotyczące bezpieczeństwa jak i również anonimowości można rozwiać, edukując konsumentów. Wspominałem wcześniej o chargebacku. Warto uświadamiać Polaków, że jeśli nawet jakiś człowiek wykradnie dane ich karty i wykorzysta do nieuprawnionych zakupów, są chronieni. Pamiętać należy również, że w interesie sklepów internetowych wydaje się być nieprzyjmowanie podejrzanych transakcji kartowych i coraz więcej spółek korzysta do tego z narzędzi antyfraudowych. Przykładowo, wszyscy sprzedawcy przyjmujący płatności za wsparciem Straal są objęci dbałością przed wyłudzeniami. Oznacza to, hdy jeśli gdzieś na ziemi dojdzie do wycieku danych, oszustom wcale nie będzie tak łatwo dokonać zakupów przy użyciu kradzionej karty. Jeśli chodzi natomiast o anonimowość, w dzisiejszych czasach na każdym kroku dzielimy się z tysiącami firm informacjami na swój temat. Wystarczy wejść w ustawienia naszego smartfona i sprawdzić, jakie wiadomości dobrowolnie udostępniamy różnym aplikacjom. Sądzę, że certyfikowany procesor płatności – Straal ma certyfikat PCI DSS na najwyższym możliwym pułapie – organizacja kartowa czy bank są znacznie więcej wiarygodnymi depozytariuszami wiedzy o nas niż przykładowy dystrybutor aplikacji typu "latarka" spośród siedzibą w skrytce pocztowej w Hangzhou. Płacenie kartą w internecie w istocie nie jest mniej bezpieczne niż wypłacanie gotówki wraz z bankomatu. Podstawą jest witalny rozsądek. Jeśli dany sklep czy aplikacja nie wzbudza naszego zaufania, lepiej danych karty nie podawać, ale w przypadku wiarygodnych sprzedawców nic nie stoi na przeszkodzie.

Jakie pomoce najczęściej opłacamy w schemacie subskrypcyjnym?

W ubiegłym roku dominowało opłacanie rachunków, składek ubezpieczeniowych i abonamentów za usługi VoD. Wysoko uplasowały się również karnety sportowe, oprogramowanie czy streaming muzyki. Dokładne liczby można zweryfikować w raporcie, który cały czas jest dostępny bezpłatnie na naszej polskiej stronie www internetowej. Przewiduję, że po tegorocznym badaniu czołówka raczej pozostanie bez zmian. Jestem bardzo ciekaw, czy odnotujemy wzrost w segmentach rynku, w których konsumenci deklarowali największe zainteresowanie rozpoczęciem używania subskrypcji.

diesle coraz mniej popularne po Polsce

Diesle coraz mniej popularne po Polsce

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że przy kupnie nowego auta chętniej patrzymy na samochody benzynowe. Jeśli chodzi o rejestracje nowych samochodów, udział diesla spadł do 28 proc. Największy wzrost…...

Czytać..
deputat węglowy: wypłata rekompensat, wnioski

Deputat węglowy: wypłata rekompensat, wnioski

Trwa przyjmowanie papierów o wypłatę rekompensaty w wysokości 10 tys. zł zbyt utratę prawa do bezpłatnego deputatu węglowego. Na wypadku złożyło je ponad 140 tys. osób. To ok. 60 proc. wszystkich uprawnionych.…...

Czytać..
debra Walton, David Reilly informują, jak zmienią się finanse

Debra Walton, David Reilly informują, jak zmienią się finanse

To oczywiste, że inżynieria w bardzo szybkim rytmie zmienia usługi finansowe. Business Insider skontaktował się z najtęższymi umysłami technologii finansowej, w tym wiceprezesami ds. technologii w światowych gigantach, wiceprezesami ds. innowacji, założycielami…...

Czytać..
dane pobrane z PESEL. Oświadczenie Krajowej Rady Komorniczej

Dane pobrane z PESEL. Oświadczenie Krajowej Rady Komorniczej

Krajowa Rada Komornicza wyraża zaniepokojenie zaistniałą sytuacją i podejrzeniem udziału w możliwym procederze komorników sądowych - podała Monika Janus, rzecznik prasowy KRK. Chodzi o śledztwo kontrolowane przez Prokuraturę Okręgową w stolicy polski w…...

Czytać..
czym jest CSR?

Czym jest CSR?

Społeczna Zobowiązanie Biznesu to koncepcja, podług której przedsiębiorstwa są jednostkami społecznymi uwzględniającymi w swej strategii coś więcej niż interesy udziałowców, ale i całego społeczeństwa. Dla większości firm CSR jest tylko dodatkiem ocieplającym…...

Czytać..
czy odcinkowy pomiar prędkości operuje w nocy?  Moto

Czy odcinkowy pomiar prędkości operuje w nocy? Moto

Gdy w ciągu nocy dostaniemy fleszem według oczach od fotoradaru to raczej nie mamy zastrzeżeń, że właśnie zostaliśmy namierzeni za przekroczenie prędkości jak i również wkrótce możemy spodziewać się mandatu. Inaczej jest…...

Czytać..